Urodził się: 1926 -
Zmarł: 1998
Najbardziej znane prace: krzesło Tivoli, krzesło Verner Panton, krzesło Bachelor,
lampy FlowerPot i lampy Topan – obydwie dla
&Tradition, lampa Globe od
Verpana,
lampy Panthella od
Louisa PoulsenaWykształcenie: Architekt
HistoriaVerner Panton miał bliskie relacje z wieloma najważniejszymi duńskimi projektantami tamtych czasów. Szkolił się pod okiem
Poula Henningsena w Kunstakademiets Arkitektskole (Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych), a po ukończeniu studiów dostał pracę u największego duńskiego architekta Arne Jacobsena. Panton przyjaźnił się również z designerem/rzemieślnikiem
Hansem Wegnerem. Lecz umiejętności Wegnera polegały na modernizacji klasycznego duńskiego krzesła z drewna tekowego, a pasją Pantona były tworzywa sztuczne i inne materiały wytworzone przez człowieka, które można było produkować w żywych kolorach i kształtować w geometryczne formy w duchu pop-artu.
Spotkanie z Poulem Henningsenem w Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych zainspirowało Pantona do zajęcia się projektowaniem produktów. (Panton poślubił córkę Henningsena Tove Kemp w 1950 r., ale wkrótce potem rozwiedli się).
Arne Jacobsen był równie ważną postacią dla Pantona i razem stworzyli między innymi słynne krzesło Ant.
Po tym, jak Panton zyskał reputację wizjonerskiego designera, mógł swobodnie eksperymentować. Opracował pierwszy nadmuchiwany mebel – wykonany z przezroczystej folii z tworzywa sztucznego. Stworzył także „całkowite środowisko” dla hotelu Astoria w Trondheim w Norwegii – podłoga, ściany i sufit zostały pokryte tymi samymi wzorami inspirowanymi sztuką Op-art w wariacjach tych samych kolorów. Było to zaczątkiem późniejszych, jeszcze bardziej fantastycznych środowisk, które Panton stworzył dla siedziby wydawnictwa Spiegel w Hamburgu.
Mimo że zdobył kilka nagród w latach 70-tych, Panton powoli zaczął oddalać się od swojej pozycji w centrum sceny projektowej. W cynicznej erze postwietnamskiej ludzie uważali, że upolityczniony design bardziej przyciąga wzrok niż żartobliwa i optymistyczna wiara Pantona w technologię i potęgę stylu Pop.
Ale w połowie lat 90., kiedy modernizm z połowy wieku XX – a w szczególności Verner Panton – znów stał się nowoczesny, grafik Peter Saville wybrał lampę Shell jako centralny element swojego często fotografowanego mieszkania w londyńskim Mayfair, a brytyjski Vogue zamieścił zdjęcie nagiej Kate Moss na krześle Panton w 1995 roku.
Panton zdobył jeszcze więcej nagród, a jego projekty z lat 60-tych ponownie trafiły do produkcji. Został on zaproszony do zaprojektowania wystawy w Trapholdt Museum w Kolding w Danii – ekspozycję otwarto 17 września 1998 roku, 12 dni po śmierci Pantona.