- Poprzednia
- 1
- 2
- 3
- ...
- 5
- Dalej
Urodzony: 1926.\ Śmierć: 5 września 1998 roku.\ Słynne prace: Lampa Flowerpot, VP Globe pendant, Lampa Panthella, lampa Topan, krzesło Tivoli i krzesło Verner Panton.\ Wykształcenie: Architekt.
Verner Panton miał bliskie powiązania z wieloma najważniejszymi duńskimi projektantami tamtych czasów. Uczył się u Poula Henningsena w Kopenhaskiej Akademii Sztuki, a po ukończeniu studiów pracował dla jednego z największych duńskich architektów, Arne Jacobsena. Panton przyjaźnił się również z projektantem-rzemieślnikiem Hansem J. Wegnerem. Ale podczas gdy Wegner słynął z umiejętności modernizacji klasycznych duńskich krzeseł z drewna tekowego, pasją Pantona było eksperymentowanie z plastikiem i innymi szybkimi, sztucznymi materiałami, które można było tworzyć w żywych kolorach i geometrycznych formach pop-artu.
To właśnie spotkanie z Poulem Henningsenem w Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych zainspirowało Pantona do rozpoczęcia projektowania produktów. W 1950 roku Panton poślubił pasierbicę Henningsena, Tove Kemp, ale wkrótce potem się rozwiedli. Arne Jacobsen był równie ważnym współpracownikiem Pantona i razem stworzyli słynne krzesło "Ant".
Przez całe swoje pracowite życie Verner Panton otrzymał wiele nagród za wzornictwo. Wśród najważniejszych znalazły się:
Po tym, jak Panton stał się znany jako wizjonerski projektant, mógł pozwolić sobie na eksperymenty. Opracował pierwsze nadmuchiwane meble - wykonane z przezroczystej folii z tworzywa sztucznego, a także stworzył "totalne środowisko" dla hotelu Astoria w Trondheim w Norwegii, w którym ściany były podłogami, a sufity w inspirowanym sztuką Op Art wzorze w odmianach tego samego koloru. Był to prekursor późniejszych, bardziej fantastycznych "środowisk totalnych", które Panton stworzył w hamburskiej siedzibie Spiegel w 1969 roku na wystawę Visiona II.
Chociaż Panton zdobył wiele nagród w latach 70-tych, stopniowo tracił swoje miejsce w centrum sceny projektowej. W cynicznej erze po Wietnamie upolitycznieni projektanci wydawali się bardziej widoczni niż żartobliwie optymistyczna wiara Pantona w pop i technologię.
Ale w połowie lat 90-tych, kiedy modernizm połowy XX wieku w ogóle - a Verner Panton w szczególności - stał się ponownie modny, grafik Peter Saville wybrał lampę "Shell" jako centralny element swojego często fotografowanego mieszkania w londyńskim Mayfair. Podobnie, wydanie brytyjskiego Vogue'a z 1995 roku przedstawiało nagą Kate Moss na krześle Panton.
Panton zdobył jeszcze więcej nagród, a jego projekty z lat 60. zostały ponownie wprowadzone do produkcji. Został zaproszony do zaprojektowania wystawy w Trapholdt Museum w Kolding i wystawa została otwarta zgodnie z planem 17 września 1998 roku, ale niestety Verner Panton zmarł 12 dni wcześniej.