PH LAMPY


Artysta ze światłem

Przejście luminancji z ekranu na ekran również wydaje się harmonijne. Rozmiar ekranów i ich położenie zostały określone na podstawie potrzeby ograniczenia odblasków, rozmieszczenia światła i wymagań dotyczących dystrybucji światła.

Od samego początku było oczywiste, że koncepcja jest bardzo elastyczna. Oprawy były dostępne nie tylko w wielu różnych rozmiarach, ale także z różnymi wykończeniami spodu - z białą malowaną powierzchnią, posrebrzaną lub pozłacaną powierzchnią.

Te różne spody miały na celu uzyskanie różnych opcji oświetlenia.

Zdjęcie przedstawia dwie lampy stołowe PH z mosiądzu i opalowego szkła w dwóch różnych rozmiarach, stojące obok siebie

Poul Henningsen

Poul Henningsen wyobraził sobie, że goście restauracji chcieliby, aby światło było ciepłe i przytulne, dlatego użyliby pozłacanej powierzchni, w przeciwieństwie do szpitala lub gabinetu dentystycznego, gdzie użyliby pomalowanej na biało powierzchni.

Pierwsze oprawy były wykonane z metalowymi kloszami, ale Poul Henningsen chciał również wyprodukować wariant oprawy, który pokazywałby łuk rozsyłu światła z mniejszą ilością światła skierowanego w dół. Rezultatem były ekrany wykonane z opalowego szkła z piaskowanym spodem.\ Szklane ekrany pozwoliły 12% światła przeniknąć i przyczynić się do ogólnego oświetlenia pomieszczenia, podczas gdy większość światła była nadal odbijana na zewnątrz i w dół od matowego spodu ekranów.

Te same zasady, które rządziły matowymi ekranami metalowymi, rządziły również tą nową formą materiału ekranu.

Przeczytaj więcej o Poulu Henningsenie tutaj i zobacz jego liczne lampy


Lampy PH - nieśmiertelny klasyk

Ta kombinacja była dobra, gdy oprawa była zawieszona wysoko, ale gdy wisiorki były zawieszone nisko, kombinacja z dużym górnym kloszem, a następnie mniejszym środkowym i dolnym kloszem była bardziej odpowiednia.

W ten sposób narodziły się PH 2/1 i 3/2. System kloszy PH 3 rozpoczął się jako rozwiązanie wiszące, ale wkrótce oprawa została rozwinięta o wersje stołowe, podłogowe, ścienne i kilka większych wersji wiszących.

W wyniku zastosowania różnych rozmiarów, materiałów, powierzchni, kolorów i źródeł światła, na przestrzeni lat pojawiły się tysiące wariantów.


Oprawy oświetleniowe PH

Oprawy PH zostały zaprojektowane jako racjonalny system oświetleniowy, w którym rozmiar kloszy, ich materiały i powierzchnie można łączyć w oparciu o projekt.

Każdy górny rozmiar ekranu ma odpowiadający mu zestaw środkowych i dolnych ekranów, więc proporcje między ekranami wynosiły mniej więcej 3:2:1. Od samego początku jednym z podstawowych modeli był PH 5/5.

Pierwsza cyfra oznaczała średnicę górnego ekranu, a cyfra po ukośniku wskazywała, że środkowy i dolny ekran zostały stworzone dla tego konkretnego typu górnego ekranu.

Oznacza to, że model 5/5 miał górny ekran o średnicy 50 cm, środkowy ekran o średnicy 31 cm i dolny ekran o średnicy 16,5 cm.


Oprawy oświetleniowe z 3 ekranami

Przed wyprodukowaniem 3-kloszowych opraw oświetleniowych, Poul Henningsen i Louis Poulsen Lighting współpracowali przy projektowaniu opraw oświetleniowych dla duńskiego pawilonu na Wystawie Światowej w Paryżu w 1925 roku.

Kiedy Poul Henningsen projektował oprawy oświetleniowe na Wystawę Światową, już wcześniej zastanawiał się, czy spirala logarytmiczna może być odpowiednią podstawą dla nowego projektu klosza.

Połączenie rozproszonego odbicia i logarytmicznie zakrzywionego klosza dało Poulowi Henningsenowi możliwość kontrolowania olśnienia i zacienienia oprawy, ponieważ każdy klosz w równym stopniu zmniejsza ilość emitowanego światła ze względu na odległość od źródła światła.

Zdjęcie przedstawia klasyczną białą lampę wiszącą PH wykonaną z metalu

Ściągacz PH 3-2½

PH 3-2½ Bollard należy do rodziny opraw PH z trzema kloszami, a zasada działania opraw PH z trzema kloszami została opracowana w ciągu kilku gorączkowych miesięcy zimą 1925-1926 na wystawie w Forum w Kopenhadze.

Oto, co Poul Henningsen powiedział o swoich nowych oprawach oświetleniowych w 1926 roku: "Prawdziwą innowacją opraw PH jest wytwarzanie światła, które jest zarówno nieoślepiające, jak i ekonomiczne. Łatwo jest stworzyć oprawę oświetleniową pozbawioną odblasków (światło pośrednie i silnie ekranowane), jeśli pozwoli się na marnowanie części światła, i stosunkowo łatwo jest stworzyć wysoce wydajne oprawy oświetleniowe, jeśli zignoruje się fakt, że są one niezwykle drażniące dla oczu (silne odbicia itp.), ale istnieje sztuka tworzenia światła, które jest zarówno ekonomiczne, jak i pozbawione odblasków".