Lampy PH

LAMPY PH




<font size="+2">Artysta ze światłem</font>

Artysta ze światłem

Przesunięcie luminancji od cienia do cienia wydaje się harmonijne. Rozmiar kloszy i ich położenie są zdeterminowane potrzebą ograniczenia olśnienia, bezpośredniego światła i wymagań dotyczących dystrybucji światła.

Od samego początku było jasne, że koncepcja jest niezwykle elastyczna. Fra begyndelsen var det åbenlyst at konceptet var yderst fleksibelt. Możliwe było nie tylko stworzenie opraw w wielu różnych rozmiarach, ale także z różnymi spodami - pomalowanymi na biało, posrebrzanymi lub pozłacanymi.

Te różne spody pomogły stworzyć różne opcje oświetlenia.
<font size="+2">Poul Henningsen</font>

Poul Henningsen

Poul Henningsen wyobraził sobie, że goście w restauracji chcieliby oświetlenia, które jest ciepłe i przytulne, a zatem wybrałby pozłacaną powierzchnię, podczas gdy w szpitalu lub gabinecie dentystycznym użyłby białej, malowanej powierzchni.

Pierwsze oprawy oświetleniowe były produkowane z metalowymi kloszami, ale Poul Henningsen chciał również wyprodukować wariant, który miałby krzywą rozsyłu światła z mniejszą ilością światła skierowanego w dół. W rezultacie powstał klosz wykonany z opalowego szkła z piaskowaną dolną powierzchnią.

Szklane klosze pozwalały na przenikanie 12% światła, a tym samym przyczyniały się do ogólnego oświetlenia pomieszczenia, podczas gdy większość światła była nadal odbijana na zewnątrz i w dół od matowych spodów kloszy.

Te same zasady stojące za matowymi metalowymi kloszami zastosowano również do nowego materiału kloszy.
<font size="+2">Lampy PH - ponadczasowa klasyka</font>

Lampy PH - ponadczasowa klasyka

Ta kombinacja działała dobrze, gdy lampy były zawieszone stosunkowo wysoko, ale gdy wisiorki były zawieszone na niższym poziomie, bardziej odpowiednią kombinacją był duży klosz z mniejszymi kloszami środkowymi i dolnymi.

W ten sposób narodziły się PH 2/1 i 3/2. System 3-kloszowy PH został zapoczątkowany jako rozwiązanie dla lamp wiszących, a program opraw został wkrótce rozszerzony o wersje stołowe, podłogowe i ścienne, a także większe lampy wiszące.

W wyniku łączenia różnych rozmiarów, materiałów, powierzchni, kolorów i źródeł światła, przez lata powstały tysiące wariantów.
<font size="+2">Oprawy PH</font>

Oprawy PH

Oprawy PH zostały zaprojektowane jako racjonalny system oświetleniowy, w którym rozmiar kloszy, ich materiał i powierzchnia mogły być łączone w oparciu o projekt lampy.

Każdy wariant wielkości klosza miał towarzyszący mu zestaw kloszy środkowych i dolnych, dzięki czemu proporcje kloszy wynosiły mniej więcej 3:2:1.

Od samego początku jednym z podstawowych modeli w serii był PH 5/5. Pierwsza cyfra oznaczała średnicę klosza, a druga cyfra wskazywała, że towarzyszące klosze środkowe i dolne zostały stworzone w celu dopasowania do tego konkretnego typu klosza.

W tym przypadku model 5/5 miał klosz o średnicy 50 cm, klosz środkowy o średnicy 31 cm i klosz dolny o średnicy 16,5 cm.
<font size="+2">System 3 odcieni</font>

System 3 odcieni

Przed wyprodukowaniem Systemu 3 kloszy, Poul Henningsen i Louis Poulsen Lighting pracowali razem nad projektem opraw do duńskiego pawilonu na Wystawie Światowej w Paryżu w 1925 roku.

Kiedy Henningsen projektował te oprawy na Wystawę Światową, już wcześniej bawił się pomysłem, że spirala logarytmiczna może być odpowiednią podstawą do zaprojektowania nowego klosza.

Połączenie rozproszonego odbicia i wygiętego w łuk logarytmicznego klosza dało Poulowi Henningsenowi możliwość kontrolowania olśnienia i cieni oprawy, ponieważ każdy klosz równomiernie zmniejsza ilość promieniującego światła ze względu na odległość od źródła światła.
<font size="+2">Słupek PH 3-2½</font>

Słupek PH 3-2½

Model PH 3-2½ Bollard należy do rodziny lamp PH z trzema kloszami, a zasada działania systemu PH z trzema kloszami została ustalona w ciągu kilku gorączkowych miesięcy zimą 1925-1926 na wystawie w Forum w Kopenhadze.

Oto, co Poul Henningsen miał do powiedzenia na temat tego nowego systemu w 1926 roku: "Prawdziwą innowacją w systemie PH jest stworzenie światła, które jest zarówno wolne od olśnień, jak i ekonomiczne. Łatwo jest stworzyć nieoślepiający system abażurowy (pośrednie i mocno zacienione światło), jeśli jesteś skłonny zmarnować część światła, i stosunkowo łatwo jest stworzyć system, który jest niezwykle skuteczny, jeśli zignorujesz fakt, że jest on niezwykle drażniący dla oczu (silne odblaski itp.), ale sztuką jest stworzenie światła, które jest zarówno ekonomiczne, jak i nieoślepiające."





PRZECZYTAJ WIĘCEJ O POULU HENNINGSENIE I ZOBACZ JEGO LICZNE LAMPY TUTAJ